School of Life

Les 1:

Personen en Boeken:

  • Laurens Knoop (oprichter School of Life Nederland)
  • Yvonne Burger (les 1 spreker, werkgerelateerd choachen, burn-out)
  • Erik de Haan (werk gerelateerd coachen)
  • John Withmore
  • Arjan Lubach -> negatief over coaching in OpEen (malend over de wildgroei aan coaches)
  • RAMBAM -> negatief: programma met Paul Blokhuis uit 2020
  • Jane Coerts: ‘van burnout naar levenszin’ (boek)
  • Warring & Ribbens over e-coaching
  • Maslach

Marianne: “Teveel bij het probleem blijven hangen maakt het probleem groter en het gesprek niet leuker”

ICF = wereldwijd grootste overkoepelende coaching-organisatie (International Coaching Federation)

NOBCO = Nederlands grootste coaching organisatie (en EMCC)

Onderverdelingen:

  • Sturend (stappenplan, protocollen, aanpak) / Volgend (luisteren, samenvatten, verdiepen)
  • 1 : 1 / groepen
  • Prive / Werk gerelateerd
  • Coaching / Mentoring / Psychotherapie
  • Live / Telefoon / Chat / e-Mail
  • Stijlen (lichaamstherapie waaronder non-verbale communicatie – client bewustmaken van zijn/haar houdingen en ‘wat heeft het lichaam te vertellen’-, ademhalingsgerichte therapie, hapto-therapie, kristaltherapie (Marianne), spreken en luisteren, etc), oefeningen (= interventie))
  • 8 benaderingen/methodes : zie lessen volgens cursus

Verschillende begeleidingsvormen:

  • Coaching: ‘volgt de weg van de dromen’ (Marianne) bij psychisch gezonde mensen die willen reflecteren. Coach = koets/bus, van -> naar (client zelf het wiel uit laten vinden)
  • Mentor = ‘huisvriend’ (‘voorzeggen)’
  • Psychotherapie: ‘volgt de weg van de tranen’ (Marianne) bij lijden, een ernstig probleem, stoornis (fobie, paniekaanvallen).

Notes:

  • Therapie roept veel op, je moet ook veel kunnen verwerken.
  • Een client moet: ‘Willing’, ‘Able’ en ‘Ready’ zijn. Bij start hierop toetsen!
  • Bezoekers (worden gestuurd), Klagers (het probleem ligt niet bij/aan mij), Clienten (ik sta open en creëer mijn eigen vragen)
  • Een coach mag geen diagnoses stellen
  • Geen ‘gouden vragen’, elke client is anders en heeft een ander gesprek.

Q&A:

  • Waarom zoveel coaches tegenwoordig? Omdat er op het werk veel vervreemding is (agv automatisering), minder verbondenheid en veel eenzaamheid (agv thuiswerken). Er is hierdoor minder verbondenheid. Contacten tussen collega’s zorgen voor uitdaging, leren, schuring en conflicten. Dat kan allemaal positief zijn: leven en werken samen met elkaar.
  • Luisteren is enorm belangrijk. Hoe leren luisteren? Hier zijn leuke en leerzame technieken en oefeningen voor!!

Kwadranten:

  1. Probleemgericht | 2. Oplossingsgericht

3. Inzicht | 4. Persoonsgericht

Dé 8 Coaching Competenties:

  1. Ethische code
  2. Oprecht geloven en erop vertrouwen dat iemand zelf kan nadenken
  3. Overeenkomsten maken voor structuur (oa. doelstelling)
  4. Kwaliteit relatie coach – client (‘goede klik’)
  5. Wees en blijf ‘present’ (bij het gesprek blijven!)
  6. Actief luisteren en empatisch zijn
  7. Bewustzijn bevorderen (wat heeft iemand zelf ontdekt, geleerd, bedacht, inzichten tijdens jullie gesprek)
  8. Faciliteren van de groei van een client.

Prive – mijn eigen bedenksels-

  • Vertel client over je kennis en aanpak omtrent coaching/mentoring. Laat ze niet in het ongewisse en op de clientstoel zitten. Neem ze mee op gelijkwaardig nivo en verteld hierom wat je doet, gaan doen, hoe en waarom!! ‘Train de trainer’!
  • Luisteren is enorm belangrijk. Hoe leren luisteren? Hier zijn leuke en leerzame technieken en oefeningen voor! Zie: Mijn lezing voor beginnende IT consultants. Bijv. 5 minuten luisteren naar een ander.
  • Lezing uitbreiden met Mindfulness oefeningen. (1:1 en groepen)
  • Poppenkast cases (groepen, binnen en cross afdelingen)
  • Stage bij Nyma
  • Oefenen bij 66Controls

Te onderzoeken soorten therapie:

  • 1 : 1, groepen
  • prive / werk

  • lichaamstherapie, non-verbale therapie, kristaltherapie
  • tarotkaarten, chakra kaarten
  • wetenschapelijke therapie: boeken, coach the coach
  • Ikigai
  • psychologische therapie: volgens de ontwikkelingsfasen per leeftijd
  • biologische therapie: pubertijd (menstruatie), quarterlife crises, overgang